طراحی سایت
سه شنبه 26 شهريور 1398.
.
الثلاثاء 18 محرم 1441.
.
Sep 17 2019.
.

اختلال شخصیت چیست؟

شفاآنلاین :بيشتر گزينه هاي نامناسب براي ازدواج افرادي هستند كه اختلال شخصيت دارند يا داراي برخي از ويژگي هاي اختلال شخصيت هستند.

به گزارش شفاآنلاین ،اختلال شخصيت توسط روانشناسان روانپزشكان تشخيص داده مي شود که تشخيص آن كار ساده اي نيست و كاملاً تخصصي است. اختلال شخصيت، اختلال در شخصيت افراد است و به راحتي درمان نمي شود.معمولاً افرادي كه اختلال شخصيت دارند، خود را بيمار نمي دانند؛ اما خود آنها و اطرافيان آنها از اين اختلال رنج بسيار مي برند.
دکتر مینا پور فرخ، روان شناس اختلال شخصیت را از جمله آسیب های روان پزشکی دانست و گفت: اختلال شخصيت، آسیب های روان پزشکی هستند که با الگوهای رفتاری به هم ریخته که گاهی طولانی مدت و پا بر جا هستند، شناسایی می شوند. اختلال های شخصیت در مراحل اولیه، دوران کودکی، پدید می آید. از این روچگونگی گذراندن دوران کودکی در ایجاد این اختلال نقش مهمی دارد.
وی در ادامه افزود: اختلال شخصیت در بعد خلق و خو، اختلال روانی و محیطی است و در بعد مزاج و سرشت، اختلال ژنتیکی است؛ بی مهری و بی توجهی در دوران کودکی از طرف والدین، وابستگی های شدید در دوران کودکی و سوء استفاده های رفتاری و احساسی مشکل زا، از جمله علت های به وجود آمدن اختلال شخصیت در افراد است.
پورفرخ با بیان این که همواره تأکید می شود که جوانان قبل از ازدواج چشمانشان را باز کنند و بعد از ازدواج چشمانشان را ببندند، افزود: در پاسخ به این سوال که چه افرادی را نباید برای ازدواج انتخاب کنیم؟ باید بگوییم که با افرادی که دچار اختلال شخصیت هستند، نباید ازدواج کرد. به این دلیل که دیدگاه این گونه افراد به جهان و خودش عاری از احساس و انعطاف است.
وی در ادامه انواع سبک های دلبستگی را ایمن، نا ایمن و اجتنابی برشمرد و بیان کرد: عدم اعتماد زوجین در خانواده باعث عدم آرامش و ایجاد واکنش های خصمانه در حالت های تدافعی، کناره گیری و انعطاف پذیری می شود.
این روان شناس در پایان به دلایل عمده جذب شدن به افراد مبتلا به اختلال شخصیت اشاره و اظهارکرد: شناخت سطحی و اولیه، ناتوانی در دیدن حوانب و حقایق امر، ایجاد رابطه با افراد دچار اختلال، نیازمند اینکه دیگران محتاج آن ها باشند، فقط تنها نباشند، لیقات کمی حس می کنند، پر کردن خلاء های موجود، عدم رهایی در اثر عذاب وجدان و احساس گناه از جمله دلایل جذب شدن به افراد مبتلا به اختلال شخصیت است.

فرصت هایی که در کلاس درس هدر می رود

شفاآنلاین-وقت طلا است جمله ای که بارها شنیده ایم اما کمتر به فلسفه این جمله پرمغز اندیشیده ایم. فرصت ها و زمان هایی که هر روز بدون اینکه کار مفیدی انجام دهیم به هدر می رود موید این مطلب است.

به گزارش شفا آنلاین،اتلاف وقت حتی به مراکز آموزشی و کلاس های درس مدارس نیز کشیده شده است جایی که باید مدیریت وقت و زمان به عنوان یک الگو برای آینده سازان آموزش داده شود.

بی توجهی به زمان در مدارس به جایی رسیده که معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش لب به شکوه می گشاید و می گوید: یکی از دغدغه های متولیان امر این است که حجم کتاب های درسی متناسب با ساعات آموزشی نیست و وقت هایی که در هر کلاس از بین می رود در طول سال رقم بالایی است.

علی زرافشان می افزاید: آموزش هر یک از کتاب های درسی بر مبنای 50 دقیقه تنظیم می شود اما در عمل مشاهده می کنیم که این زمان نمی تواند در اختیار معلمان قرار گیرد.

جذاب نبودن کلاس های درس یکی از مشکلات آموزش و پرورش کشور است برای همین دانش آموزان از کلاس درس فراری هستند و برخی از آنان هر روز آرزوی تعطیلی کلاس را دارند.

کلاس های درس در یک دسته بندی کلی یا شاداب، جذاب و مخاطب گستر، یا کسل کننده، خمود و مخاطب گریز و یا معمولی و عادی است. کلاس درسی که در آن به مۆلفه های جذابیت توجهی نشان داده نمی شود با گذشت زمان ممکن است کم کم سستی و کسل کنندگی در آن به چشم آید که گسست ارتباط بین معلم و فراگیر از روشن ترین پیامدهای ناگوار آن خواهد بود.

پرسش اصلی و اساسی آن است که چگونه می توان کلاس درس را جذاب، دلپذیر و خوشایند کرد تا نه فقط مقررات آموزشی بلکه اشتیاق فراگیران برای یادگیری و حس کنجکاوی و حقیقت جویی آنان عمده ترین عامل حضور در کلاس شود.

جذابیت کلاس بر چند رکن و پایه شامل معلم، متن و محتوای درس و فضای کلاس استوار است.

معلم یکی از ارکان اساسی آموزش و پرورش است و بدون در نظر گرفتن نقش او، نقش سازنده ای را نمی توان برای تعلیم و تربیت متصور شد. معلم نه تنها متخصص مسایل آموزشی، بلکه راهنما و سرمشق فراگیران، مشاور و مشفق آنان و دوست و مشکل گشای دانش پژوهان است و این همه کارکرد با عنایت به نقش و جایگاه ممتازی است که او در تعلیم و تربیت داراست.

اصلی ترین وظیفه آموزشی معلم یاد دادن و آموختن است و معلمی که از نظر علمی توانا تر باشد، بهتر می تواند این وظیفه را به انجام برساند. 

تسلط علمی معلم امری جدا از پاسخ گویی اوست. ممکن است معلمی به لحاظ علمی توانمند باشد، اما در پاسخ به پرسش های دانش آموزان توانائی نشان ندهد. زیرا پاسخ گویی علاوه بر حضور ذهنی قوی به پیش زمینه های دیگری همانند آشنایی با اندیشه های روز و شبهات جدید، استفاده از منابع نوتر و جدیدتر، احترام به جایگاه فراگیر و در نظر گرفتن حق پرسش برای او و استقبال از جلب مشارکت و حاکمیت جوّ پرسش در کلاس است. 

معلمی که با این پیش زمینه ها بیگانه باشد، معلم پاسخگو نخواهد بود. معلمی که به مطالبات، ابهامات و سۆالات دانش آموزان پاسخ ندهد، نمی تواند برای آنان ایجاد جذابیت کند و چنین کلاسی برای ذهن پرسشگر دانش آموزان، کلاس بی جاذبه تلقی خواهد شد.

** منابع معلمان

اما منابع معلمان برای پاسخگویی به دانش آموز کدام است؟ روشن است که معلمان تک منبع تنها به داده های همان منبع اکتفا می کنند و اکتفا به داده های یک منبع و عدم اطلاع از مسایل جانبی و مطالب بیرونی از کتاب که ممکن است متناسب با نیازها، خواست ها و علائق فراگیران باشد، از جذابیت درس می کاهد و کلاس را پویا، بالنده و پرجاذبه نشان نمی دهد. 

استفاده از منابع متعدد برای جذابیت کلاس توصیه ای حتمی است. معلمانی که با داده های جدید اینترنتی از مباحث دانش آموز را از نوترین مباحث آگاه می سازند، کلاس خویش را جذاب می کنند.

** رفتار معلم 

رفتار معلم در کلاس باید چگونه باشد؟ معلمی که عبوس، گرفته، اخم آلود و یا افسرده رو باشد، نمی تواند پیام آور شادابی و طراوت باشد و کلاس او فاقد اشتیاق و جذابیت خواهد بود.

اگر معلم شاداب و با نشاط باشد دانش آموزان مشتاق تر در کلاس حاضر خواهند شد و روابط بین استاد معلم و دانش آموز صمیمانه تر خواهد بود در این صورت دانش آموز به طرح مشکلات خویش با استاد معلم خواهد پرداخت و از معلم به عنوان مشاور بهره خواهد برد و دانش آموز شاداب تر و میزان بهره وری کلاس نیز ارتقا خواهد یافت.

** احترام به دانش آموز

احترام به دانش آموز موضوع دیگری است که باید در کلاس درس رعایت شود. ممکن است معلم شخصاً فرد شادابی باشد اما فراگیر در هندسه ذهنی او، جایگاه ویژه ای نداشته باشد. در این صورت از چنین معلمی نمی توان توقع داشت که به خواست دانش آموز احترام بگذارد. 

در چنین کلاسی ممکن است معلم یکسویه اعمال مدیریت کند و تنها خواست خود را بر کلاس تحمیل کند. نتیجه ضروری چنین کلاسی دلزدگی دانش آموزان از آن است که جذابیت کلاس را تحت الشعاع قرار می دهد. بدگمانی به دانش آموز، تردید در صداقت او، پاسخ هایی گزنده، برخورد دبستانی و مدرسه ای با دانش آموز، بی اطلاع و بی دانش فرض کردن دانش آموز و… معلم و دانش آموز را مقابل و معارض یکدیگر قرار می دهد و درس را برای دانش آموز تحمیلی می سازد.

قوانینی که معلم در کلاس به کار می گیرد باید انعطاف پذیر باشد. قوانین خشک ، بی روح و غیرقابل انعطاف دانش آموزان را از معلم گریزان و کلاس درس را فاقد جذابیت می سازد.

** محتوای آموزشی

متن آموزشی یکی از اساسی ترین مۆلفه های آموزشی است که همواره با فراگیر همنشین و در ارتباط بوده بنابر این جذاب کردن محتوای آموزشی بیش از هر چیز دیگر ضروری و لازم است.

افزون بر بکارگیری روش برتر چاپ در کتب درسی، به کارگیری فن نگارش، استفاده از محتوای غنی و پرعمق، بهره گیری از نظریات جدید و رقیب، آسان یابی مفاهیم و دوری از پیچیده گویی های غیرفنی، توجه به نیاز مخاطب و اهتمام به سطح اندیشه و نگرش او می تواند کتاب را با جاذبه ها و آرایه ها همراه سازد و دانش آموز را به همنشینی مدام با آن ترغیب کند. 

متون درسی با محتوای کهنه، با قلم و بیان ناشیوا و دشوار، بدون عنایت به مباحث جدی و جاری و بی اعتنا به خواست ها و نیازهای فراگیر نمی تواند در دانش آموز علاقه ایجاد کند و کلاس را جذاب سازد.

** فضای کلاس

کلاس درس یک فضای معنوی و آموزشی دارد و یک فضای مادی و فیزیکی. مقصود از فضای معنوی و آموزشی فضای متأثر از معلم و دانش آموز است که می تواند باز، منعطف، منطقی و با تفاهم باشد و یا بسته، قانونی، خشک و سرشار از یک سونگری و تعارض.

بطور مثال در کلاس درسی که معلم اجازه پرسش را به دانش آموز نمی دهد، یا سخن رقیب در آن با طعن و توهین نقد و نقل می شود و یا معلم تنها خواست خود را بر دانش آموزان تحمیل می کند و از مشورت با فراگیر و حرمت به جایگاه او طفره می رود، چنین کلاسی بسته و غیرمنطقی جلوه خواهد کرد و آثار و فواید درخشانی از آن حاصل نخواهد شد. 

** سخن آخر

افزایش بازده کلاس به عوامل مختلفی از جمله محتوای آموزشی، جذابیت کلاس، سواد معلم و شیوه برخورد در محیط آموزشی وابسته است.

جذابیت کلاس با روش های جذاب تدریس، متن جذاب و معلم پرجاذبه حاصل می شود. در این میان سهم معلم سهم عمده ای است. بنابراین هنر معلمی در آن است که از کمترین داده ها و داشته ها بیشترین بازدهی را داشته باشد.

متن درسی کتاب یکی از عوامل اساسی در ایجاد جذابیت و جلب توجه دانش آموزان به کتاب و در نتیجه درس می تواند باشد. معلم همیشه در کنار دانش آموز نیست بنابر این کتاب جذاب می تواند این خلا را پر کرده و دانش آموز را به مطالعه و تحقیق ترغیب کند.

پیش‌بینی وضعیت هوا در روزهای آینده

 


اخباراجتماعی  - بارش باران و برف در 6 استان کشور

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به بارش باران و برف در 6 استان کشور از رانندگان خواست با رعایت سرعت مطمئنه،فاصله طولی و همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد حسین حمیدی اظهارداشت: در استانهای کردستان( اکثر محورها)، زنجان، خراسان رضوی (محور چناران - قوچان) - گلستان( محورهای خوش ییلاق، آزاد شهر و نوکنده)، گیلان ( محور رشت، قزوین و تالش) و مازندران( محورهای آمل، نور، تنکابن، ساری و کیاسر) بارش پراکنده باران اعلام شده است.

وی با اشاره به بارش برف در استان خراسان رضوی (محور قوچان به درگز ) و محور "توسکستان" در گلستان، گفت:سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از انسداد محورهای شمشک به دیزدین ( خطر احتمال ریزش کوه و بهمن) و قم به گرمسار ( عملیات راهسازی ) خبرداد.

این مقام انتظامی با اشاره به تصادفات مرگبار درمحور مواصلاتی" شهرستان بجنورد به مانه و سملقان " استان خراسان شمالی" از رانندگان خواست در این ایام که فصل بارندگی است، با رعایت سرعت مطمئنه( سرعتی که در صورت بروز حادثه، وسیله نقلیه را کنترل کنند)،فاصله طولی، توجه کامل به جلو، رفع نقص فنی و سیستم تهویه خودرو، به همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کنند.

به نوشته سایت پلیس، حمیدی با اشاره به بارش باران و برف در روزهای آینده در محورهای مواصلاتی، از رانندگان خواست قبل از سفر، شرایط وضعیت جوی را از طریق تلفن88255555 و در شهر تهران تلفن 120 مطلع و یا برای اطلاع از وضعیت جاده ای به سایت راهور 120 مراجعه کنند.


  اخباراجتماعی - ایسنا

تمهیدات ویژه اورژانس برای داربی تهران/ حضور 40 تکنسین اورژانس در استادیوم آزادی

شفاآنلاین-اورژانس تهران برای بازی‌ فردای تیم‌های استقلال و پرسپولیس تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته و 10 دستگاه امبولانس و 2 دستگاه اتبوس آمبولانس را به همراه 40 تکنسین در ورزشگاه آزادی مستقر می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،با توجه به استقبال تماشاگران بازی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس، مرکز اورژانس تهران تمهیدات ویژه‌ای جهت پوشش امدادی این مسابقه در نظر گرفته است.

حسن عباسی مدیرروابط عمومی اورژانس تهران در این زمینه گفت: طبق هماهنگی‌های بعمل آمده این مرکز با 10 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 دستگاه خودرو فرماندهی به همراه حدود40 نفرپرسنل اعم از پزشک، پرستار و تکنسین فوریت‌های پزشکی حضور خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکیپ‌های امدادی این مرکز جهت جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی برای تماشاگران این مسابقه، از ساعت 11 صبح فردا تا حضور اخرین تماشاگر بعد از مسابقه در محل ورزشگاه حضور خواهند داشت.
فارس

آزار و اذيت وحشيانه زن جوان در جاده

شفا آنلاين-نتایج تحقیقات جدید محققان دانشگاه ییل نشان داده، بیشتر افراد ممکن است برای ایجاد تعادل در احساسات خود اشک شوق را تجربه کرده باشند.

به گزارش شفا آنلاين،رسيدگي به اين پرونده از روز سوم آبان‌ماه آغاز شد. در آن روز زني 27ساله به يكي از كلانتري‌هاي شرق تهران رفت و از وقوع اتفاقي وحشتناك خبر داد. او گفت كه ساعتي قبل سوار يك تاكسي پژو405زرد رنگ شده اما 3سرنشين تاكسي او را به جاده تلو كشانده و اموالش را زورگيري كردند. اين همه آنچه اتفاق افتاده نبود زيرا زن جوان گفت كه 3مرد شيطان صفت با تهديد چاقو او را مورد آزار و اذيت قرار داده و در بيابان رهايش كردند.


دام سياه

اين زن در ادامه، ماجرا را اينطور شرح داد: ساعت 8صبح از خانه بيرون آمدم تا سركارم بروم. در بلوار ارتش منتظر تاكسي بودم تا به سمت فلكه چهارم تهرانپارس بروم كه يك تاكسي زرد رنگ كه به‌جز راننده 2مرد ديگر هم سوارش بودند جلويم توقف كرد و سوار شدم. همان ابتداي مسير بوديم كه راننده مسيرش را به سمت جاده تلو تغيير داد. من كه ترسيده بودم به او اعتراض كردم اما ناگهان مردي كه كنارم نشسته بود با چند مشت، جوابم را داد و در ادامه چاقويي زير گلويم گرفت و مجبورم كرد ساكت شوم.

تاكسي هنوز در حال حركت بود كه آنها شروع به وارسي وسايل داخل كيفم كردند. چون فكر مي‌كردم قصد آنها فقط سرقت است پول‌هايي كه همراهم بود را به آنها دادم اما راننده همچنان به مسيرش ادامه مي‌داد تا اينكه در جايي خلوت بالاخره خودرو متوقف شد. مي‌خواستم با آنها درگير شوم اما آنها 3نفري به طرفم هجوم آوردند و با تهديد چاقو من را مورد آزار و اذيت قرار دادند و سوار بر خودروي‌شان از آنجا دور شدند.

تاكسي قلابي

به‌دنبال اظهارات تكان‌دهنده اين زن كارآگاهان اداره شانزدهم پليس آگاهي تحقيقات خود را براي يافتن 3شيطان صفت آغاز كردند. شاكي سوار تاكسي زرد رنگ شده بود و مسئولان تاكسي‌راني مي‌توانستند در اين‌باره به پليس كمك كنند. بررسي‌ها در اين‌باره نشان مي‌داد روز حادثه مأموران گشت تاكسي‌راني در نزديكي لشگرك به يك دستگاه پژو 405زرد رنگ كه شماره پلاك آن شخصي بود اما ظاهرش كاملا شبيه تاكسي بود دستور ايست داده‌اند اما راننده متواري شده است. با وجود اين مأموران گشت تاكسي‌راني شماره پلاك اين خودرو را يادداشت كرده بودند.

سوابق ثبت شده از اين شماره پلاك متعلق به يك دستگاه پژو 405 سبز رنگ و مالك آن فردي به نام هومن بود. وقتي تصوير صاحب خودرو به شاكي نشان داده شد او گفت هومن يكي از 3نفري است كه وي را مورد آزار و اذيت قرار داده است. به اين ترتيب مأموران در عملياتي ضربتي وي را در منطقه پاكدشت دستگير و خودروي پژو405 زرد رنگ را نيز توقيف كردند. هرچند اين مرد ابتدا منكر دست‌داشتن در اين جنايت بود اما در ادامه به آزار و اذيت زن جوان اعتراف كرد و همدستانش به نام‌هاي ولي -32ساله- و حسين -27ساله- را به پليس معرفي كرد.

به اين ترتيب 2متهم ديگر نيز همان روز در قيام‌دشت و پاكدشت دستگير شدند. سرهنگ آريا حاجي‌زاده، معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ، با اعلام اين خبر گفت: تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد خودروي متهمان شخصي و سبز رنگ بوده كه آنها براي اجراي نقشه شوم‌شان رنگ خودرو را به زرد تغيير داده و وانمود مي‌كردند تاكسي است. 

وي با اشاره به آغاز تحقيقات درخصوص شناسايي ديگر جرائم ارتكابي از سوي متهمان گفت: با توجه به اعتراف صريح هر سه متهم به سرقت به عنف منجر به آزار و اذيت شاكي، قرار بازداشت موقت از سوي بازپرس پرونده صادر و هر سه متهم براي انجام تحقيقات تكميلي و شناسايي ديگر جرائم ارتكابي در اختيار اداره شانزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارند. 

وي همچنين از افرادي كه با اين شيوه و توسط سرنشنيان يك دستگاه خودروي پژو 405زردرنگ طعمه سرقت، زورگيري و... قرار گرفته‌اند دعوت كرد براي شناسايي متهمان به اداره شانزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ مراجعه كنند.

همشهری